COĞRAFYA OKULLARI

-BELH COĞRAFYA OKULU
-İSKENDERİYE COĞRAFYA OKULU
-ANTAKYA ESKÜL OKULU
-HARRAN OKULU
-IRAK COĞRAFYA OKULU
-ENDÜLÜS COĞRAFYA OKULU

İnsan, varoluşundan günümüze doğal-beşeri mekânı anlamaya, resmetmeye ve tasvir etmeye çalışmıştır. Sümerlerden Mısırlılara, Fenikelilerden Yunanlılara giderek zenginleşen coğrafi bilgi birikim süreci, Strabon la daha da gelişmiştir. Bu birikim üzerine inşa edilen İskenderiye Coğrafya Okulu Batlamyus gibi önemli coğrafyacılar yetiştirmiştir. Müslümanların Mısır ı fethinden sonra bu okul, İskenderiye den Antakya ya nakledilmiştir. Antakya daki Eskül Okulu nun kapanmasıyla söz konusu okulun bazı din ve bilim adamları Harran a gelmiştir. Harran Okulu nda Yunan, İran ve Hint kültüründen yapılan tercümelerle İslam Dünyası, coğrafyayla yakından ilgilenmeye başlamıştır. Harran Okulu nun eski önemini yitirmeye başlamasıyla IX. yüzyılın ortalarında Irak ta tasviri Irak Coğrafya Okulu ortaya çıkmıştır. Bu sürecin devamı niteliğindeki Endülüs Coğrafya Okulu ise Belh Coğrafya Okulu yla aynı zaman diliminde gelişmeye başlamış ve onunla etkileşim içerisinde olmuştur. Her iki okul İslam Bilim Dünyası nın altın çağına önemli katkılarda bulunmuştur. Irak Coğrafya Okulu nun ardından X. yüzyılın ilk yarısında günümüzde Afganistan sınırları içerisinde yer alan Belh şehrinde, Belhî ( ) tarafından bir bölgesel coğrafya okulu kurulmuştur. İslam ülkelerini iklim bölgelerine ayıran Belh ekolü, beşeri coğrafyaya da yeni bir yön vermiş, evrensel beşeri coğrafya anlayışının temellerini atmıştır. Buna ek olarak Belh coğrafyacıları, coğrafî gerçekleri Kur an ve hadislerdeki kavramlarla açıklamışlardır. Bu okulun ilk temsilcisi Belhî nin öğrencisi İstahrî (X. yüzyıl) olup, ilk kez İslam ülkelerinin iklim haritalarını çizerek, diğer İslam coğrafyacıları arasında özgün bir konuma sahip olmuştur. Belh Coğrafya Okulu nun ikinci önemli ismi, İbn Havkal (Ölümü 977), mekânsal bağlamlarla zamansal süreçlerin kendisine özgü bir biçimde ilişkilendirmiştir. Belh Coğrafya Okulu nun en parlak coğrafyacısı, Makdisî (Ölümü 1000) olup, önceki Belh coğrafyacılarının aksine, yazdıklarının tümünü kendi deneyimlerine dayandırmış ve Alois Sprenger tarafından yaşamış en büyük coğrafyacı olarak nitelenmiştir. Belh Coğrafya Okulu, XIII. yüzyılın ilk çeyreğinde yaşanan işgaller sonrasında eski önemini yitirmiştir. Avrupalıların Endülüs ve Belh coğrafya okulları aracılığıyla Müslümanlardan edindiği coğrafi birikim, kıta Avrupası nın gelişmesinde ve Coğrafi Keşiflerin gerçekleşmesinde dolaylı olarak etkili olmuştur

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Akarsuda Denge Profili Nedir?

Dünyanın en çok ziyaret edilen 10 ülkesi

HARİTA TÜRLERİ